Czy kolory wydzielają zapachy? – Synestezyjne metafory

Najwspanialszym przykładem synestezyjnych metafor są etykiety win i pudełka po perfumach, na których umieszczono opis zapachu. Opisy te mają poruszyć zmysły, dlatego czasem mówią o abstrakcyjnych skojarzeniach, lecz tylko pozornie.

Perfumy dla przykładu pierwsze z brzegu:

Pommy Passion markiOmerta to kwiatowe perfumy dla kobiet.
Ponętny, uwodzący zapach o subtelnym aromacie.Przywołuje wiele wspomnień. Zapach szczęścia i zmysłowości.
Jest to zapach kontrastów tak jak powszedni dzień kobiety : jasny i niepokojący.
Piramida zapachu:
– Nuta głowy: lukrecja, bluszcz, anyż.
– Nuta serca: irys, amarena, wiśnia, fiołek
– Nuta podstawowa: wetiwer, piżmo, wanilia, bób Tonka

            Na etykietach czerwonych win można spotkać takie perełki: „Szatańskie, jak pocałunek tyranozaura. Trochę słone, bardzo słodkie, super kwaśne.” Albo: „Wino o smaku tłustej czekolady, o różanym bukiecie, pikantne nuty, aromat karmelu.” Przeczytamy także informację, że jest „wibrujące”, „gładkie”, „wzburzone”, „eleganckie lub gniewne”.

            „Zapach był tak niebiańsko dobry, że nagle w oczach zakręciły mu się łzy. Nie musiał wcale brać próbki, stanął po prostu przy stole, naprzeciw kolby, i zaczerpnął tchu. Perfumy były świetne. Przy „Amorze i Psyche” były jak symfonia wobec samotnego pisku skrzypiec.”Bez tytułu U Süskinda synestezyjnych opisów jest bardzo wiele. Cała powieść przesycona jest  przeróżnymi woniami, kolorami, ekspresją. To symfonia zapachów.

            Reklama stara się oddziaływać na jak największą liczbę zmysłów u odbiorców i wykorzystuje wszystkie dostępne narzędzia choćby tutaj.

 

 

 

 

 

Zapisz

Zapisz