Błękit – krystaliczna przejrzystość

Kolor zimny, ale wspaniały. Kojarzy się pozytywnie, bo błękitne niebo (oszałamiające, bezchmurne, słoneczne), spokojne morze i potok słońca na jego powierzchni, pogodny dzień, rześkie powietrze, poranek po burzy.

            U Goethego błękitny kwiat oznacza tęsknotę, Mickiewicz w Sonetach Krymskich używa określenia: pustynie błękitu, czyli samotność, nieskończoność, pustka, u Słowackiego zaś w Beniowskim jest to kolor czystości, niewinności, doskonałości i świeżości uczuć.

            Błękit u Tyrmana jest barwą oczu osób ujmujących, dobrych, czystych wewnętrznie. Używa pojęć: oczy chabry – dobre i życzliwe, oczy ukochanej są szare i świetliste, zaś zimnobłękite oznaczają kobiecy egoizm. Herbert ma podejrzanie łagodne, jasne oczy. W ich błękitnej nieskończoności jest nieszczerość i upór ( w: Zredagowanie i podkoloryzowanie. Estetyczne kontrasty w dwu wersjach Dziennika 1954 Leopolda Tyrmanda/ Przemysław Koniecki//Litteraria Copernicana 2(10) 2012//

            Pojęcie „Błękit Paryża” oznacza denaturat.

            We współczesnej modzie błękit to także kolor niemowląt (chłopców). W dawnych czasach był kolorem macierzyństwa, dlatego do dzisiaj istnieje przesąd, że panna młoda idąc do ślubu powinna mieć na sobie coś błękitnego (na przykład podwiązkę).

            Pani Małgorzata Słoma wspomina o błękicie w kontekście biznesu:

            „Błękit emanuje łagodnością i spokojem, wzbudza zaufanie, bo kojarzy się z prawdą, lojalnością i solidnością. Sprawdza się w przypadku towarów i usług powiązanych z czystością, wodą, powietrzem, np. linii lotniczych, środków czystości, filtrów wodnych. Lubiany jest również w branży finansowej czy IT. Niebieski w odróżnieniu od czerwieni i pomarańczowego, hamuje apetyt, nie nadaje się więc do wspierania sprzedaży produktów żywnościowych.”  Warto przeczytać cały artykuł, który znajduje się na stronie fp20.org

                Jest to barwa, która niesie ze sobą wiele skojarzeń i symboli. Wykorzystywana chętnie w malarstwie i reklamie wpływa na odbiorców bardzo pozytywnie, bo dla większości osób jest to kolor relaksujący, choć znam osobę, która pod wpływem niebieskiego dostaje bólów głowy i może nawet zwymiotować…

            Bądźcie z nami!

Comments are closed.